משרד הביטחון על כל מערכותיו השונות, הוא הגוף המספק את תחושת הביטחון לתושבי מדינת ישראל. משרד הביטחון, הוא שם כללי לאסופה של מספר רב של אנשים בשירותים השונים בתחום הביטחון, המספקים בסופו של דבר את מסך הביטחון של מדינת ישראל.
עבודתם החשובה שכרוכה בלא מעט סיכונים ושחיקה תוך כדי תפקיד, יצרה תחום אחריות מיוחד לאנשי השירות הביטחוני שנפגעו במהלך שירותם. תביעות נגד משרד הביטחון זהו ההליך המקובל, להשגת ההכרה וכל מה שכרוך בה ממערכת הביטחון. כל הסעיפים הכרוכים בהכרה כנפגע משרד הביטחון כוללים, פיצוי וגמלה כספית, תמיכה רפואית, שיקום, מסגרת תומכת ועוד מספר הטבות הנקבעות באופן אינדיבידואלי וממקרה למקרה.
במהלך החודשים האחרונים התכנסו ועדות שונות לדון בנושא תביעות נגד משרד הביטחון, לצורך ייעול השירות ובעיקר יישום החלטות כלכליות מהותיות, במטרה לחסוך מגריעה עצומה מתקציב משרד הביטחון במסגרת סל התגמולים.
במסגרת הקיצוצים, אמורים להיפגע בראש ובראשונה אותם מתחזים שמנסים להערים על המערכת ולהשיג הטבות שלא מגיעות להם.
נהלים קבועים – תביעות נגד משרד הביטחון
התנהלות מול משרד הביטחון, כאשר התובע הוא כבר אזרח' היא התנהלות שונה מתביעות נגד גופים אחרים באזרחות כמו ביטוחים, מקומות עבודה ועוד. תביעות נגד משרד הביטחון, מתבססות לרב על חומר רפואי שנאסף ונשמר במהלך השירות וכך איתור החומר והטיפול בו במערכת הביטחונית הוא הליך לא קצר שנבחן בקפידה.
נמען תביעות נגד משרד הביטחון, הוא קצין התגמולים.
קצין התגמולים וכל הכפופים לו הם בעלי הסמכות לעיין בתביעות, להשיג את החומר הצבאי הרלוונטי לכל מקרה פרטני ולהחליט בסוף הבדיקה האם יש מקום להכיר בתביעה ולהעבירה להמשך טיפול במחלקות השונות. תביעות נגד משרד הביטחון, שיעברו את עיון קצין התגמולים ויימצאו ראויות, יועברו להמשך טיפול בסמכות המקצועית- הסמכות הרפואית, באמצעות ועדת מומחים רפואיים שאינם כפופים למשרד הביטחון.
על כל החלטה שנקבעת לאורך הליך תביעות נגד משרד הביטחון, החל מהחלטת קצין התגמולים והועדה הרפואית, ניתן לערער במידה ויש חומר ומידע משפטי הסותר את החלטותיהם.
בכל מקרה בתהליך התביעה להכרה ממשרד הביטחון, מומלץ להתאזר בסבלנות ולהצטייד בכל החומר הנוגע לתביעה כדי לזרז עיכובים לא רצויים.